donderdag 24 september 2009

Freeze Frame: Flickr in de mangel

De kers op de taart

Flickr en zijn mash-ups zijn mooie tools om stilstaande momentopnamen te maken van onze bibliotheekwerking in al zijn aspecten, de bibliotheek te verkopen als product.
Intern:
• De inrichters van bibliotheekuitbreidingsactiviteiten zetten hun activitet verder via een veelgeconsulteerd platform, wat een grote boost geeft aan hun motivatie en dient als erkenning.
• Tegenover locale beleidsmensen en leden van het beheersorgaan is het een hele opsteker dat ‘hun bibliotheek’ op Flickr is.
Extern:
• Je kan je voorstellen dat heel wat eerder toevallige bezoekers op Flickr geattendeerd worden op onze bibliotheek (activiteiten).
• Het heeft veel weg van gratis publiciteit op een drager die in elke huiskamer te ontvangen is, een niet te onderschatten voordeel!



Kwetsbaar

De bedreiging bestaat erin dat we op een ‘naakte manier’ de zwakte van ons systeem tonen.
Is dat alles wat jullie te bieden hebben vraagt de niet-bibliotheekminded webbezoeker zich af?
Het imago van de bibliotheek met zijn associaties stoffig, introvert, wetenschappelijk wordt er soms enkel door versterkt.
Flickr fungeert als een trechter: wie door het brede rand kijkt wordt geleid naar één gefocust beeld . Is dit onvoldoende leuk of interessant dan is de webbezoeker weg.
Slagen we er echter in de webgebruiker te laten kijken door het smalle oog van de trechter, dan wordt zijn blik ruimer en ziet hij bibliotheekmomenta in een ruimer verband.
Of met andere woorden als de foto’s voldoende interesse kunnen opwekken bij de kijker dan wil hij meer. Foto’s moeten mensen op ideeën brengen, verrassen, inspireren en boeien en dan zijn we op de goede weg. Toon foto's waar mensen zich betrokken bij voelen. Denk aan de lagere schoolklasjes en lagere voetbalteams die in de weekendeditie van de kranten verschijnen. De mensen willen weten: staat mijn kind op de foto?




Kansen: creativitet is het antwoord


Een biblitoheek kan via slimme foto’s delen van hun marketingaspecten in the picture plaatsen (frontale plaatsing vande collectie, architecturale vondsten in het bibliotheekontwerp die de bibliotheek naar voren brengen als ontmoetingsplaats, gezelligheidsmomenten in de bibliotheek, samenwerkingsactiviteiten met academie, cultuurcentrum of scholen) en zo een breedforumuitstraling genereren. ‘Accentuate the positive ‘, een megahit!

De bibliotheek als geheel (meer dan alleen maar boeken) kan in beeld worden gebracht. Mensen krijgen op die manier een vollediger kijk op wat de bibliotheek is (bijvoorbeeld met leestuin, leescafé enzovoort). Veel uitleg is hierbij niet nodig. De coherentie van de bibliotheek wordt mooi (bijna in stripvorm) gepresenteerd.
Bovenlokale producten (als het logo ‘De Bib van A tot Z’) kunnen worden gefocust.

3 opmerkingen:

  1. Wederom een diepgaande beschouwing, Luc. Inderdaad, met foto's van alleen maar rijen en rijen boekenrekken ga je niet veel bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het bord met de info voor de raadpleging van oudere tijdschriften, hangt dit ergens in de bib?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ BIPS (Hilde)

    Over dat bord voor de raadpleging van de oudere tijdschchriften. Het hoort bij een aantal uitgestalde tijdschriften die vooraan in de bib op een tafeltje liggen.

    BeantwoordenVerwijderen